Jak walczyć z bezsennością? [tekst]

Zaburzenia snu są nie tylko męczące i uciążliwe, są też groźne dla zdrowia! Jak pozbyć się kłopotów z zasypianiem?

 

Bezsenność to nie tylko całkowity brak snu, to również zmniejszona jego ilość, a także zła jakość snu.

 

Jak więc zapobiegać bezsenności?

* zażywaj ruchu – zmęczenie ciała sprawi, że i umysł szybciej odda się w łóżku wypoczynkowi, ideałem będzie krótki spokojny spacer na świeżym powietrzu na godzinę przed planowanym zaśnięciem,

* unikaj snu w ciągu dnia, dzięki temu organizmowi będzie łatwiej wypocząć w nocy,

* nie jedz bezpośrednio przed snem, szczególnie ciężkostrawnych posiłków – możesz zjeść lekką przekąskę, ale lepiej byłoby, gdybyś położył się 3 godziny po ostatnim posiłku,

* nie pij dużo na noc – bo jeśli wyduldasz przed snem sporo płynu, to prawdopodobnie będziesz musiał wstawać do toalety (a później znów starać się zasnąć),

* na kilka godzin przed snem unikaj środków pobudzających – nie pij kawy, mocnej herbaty, yerba mate, napojów z guaraną oraz alkoholu,

* w ogóle unikaj znacznych dawek alkoholu,

* spraw, że twoje łóżko będzie Ci się kojarzyło ze snem – nie jedz w pościeli, nie oglądaj w niej telewizji, nie czytaj materiałów przyniesionych z pracą (czytanie dla relaksu przed snem to już inna sprawa),

* staraj się zachowywać te same godziny zasypiania i wstawania,

* odprężająco działa ciepła kąpiel (ale już prysznic może Cię bardziej pobudzić),

* zapewnij sobie cieszę w sypialni, jeśli jest to niemożliwe – używaj stoperów do uszu, które wytłumią hałasy (do kupienia w aptece, drogerii, sklepie sportowym),

* zapewnij sobie ciemność w łóżku, jeśli to niemożliwe – używaj opasek na oczy (można je kupić już za kilka złotych),

* zapewnij sobie właściwą temperaturę w sypialni – dobra jest temperatura ok. 18 st. C, ale to sprawa indywidualna – postaraj się dla siebie dobrać idealną ciepłotę do snu.

 

Jeśli nie możesz zasnąć, możesz spróbować kilku sztuczek:

* wypij szklankę gorącego mleka przed położeniem się spać (oczywiście: jeśli tolerujesz mleko),

* poczytaj coś, co Cię niezmiernie nudzi,

* licz w myślach (niekoniecznie barany… po prostu licz, w końcu poczujesz znużenie), możesz też zastosować trik: licz powtarzając każdą liczbę raz („jeden, jeden, dwa, dwa, trzy, trzy…”),

* jeśli długo przewracasz się z boku na bok, wstań i wyjdź do innego pomieszczenia – nie pozwól, żeby łóżko kojarzyło Ci się z udręką! Posiedź, poczytaj, pooglądaj coś – aż poczujesz senność i dopiero wróć do łóżka.

 

Jeśli jednak problemy ze snem trwają – idź do lekarza. Być może konieczne będzie specjalistyczne leczenie, dzięki któremu wreszcie się wyśpisz, a Twoje życie wróci do normy.

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s